tisdag 30 augusti 2011

En del i tillståndet

Ja,tänkte att jag skriver lite här om det. Ska fatta mig kortare denna gång.

Jag tror att en del i mitt Limbo-tillstånd beror på att jag på ngt sätt går och väntar hela tiden. Väntar på nya mediciner, provsvar, resultat etc.

Började med ny medicin under våren mot diabetesen.Slipper nu ta insulin, tar istället en annan medicin och det fungerar utmärkt. Men det var ju en tid av biverkningar, en svim-attack samt lite annat fix.
Nu är det hyfsat lugnt runt detta.

Jag har en ganska dålig nacke och i april (eller maj) gjordes en rtg. Svaret var INTE kul då det gäller nacken. Om man säger som så att jag ska inte gå till varken naprapat eller kiropraktor för att behandla den utan vara mkt mkt försiktig. Hade vätska runt kotkropparna etc etc...Jaja, det är inte på banan ännu men jag ska till sjukgymnast på måndag, vi får se efter det.

På rtg upptäckte man två förändringar i sköldkörteln. Å så började den STORA väntan. På tid för punktion som måste ske med ultraljud. Tror fasen jag väntade iaf 2 månader. Å nu har svaret kommit.
Det visade på sköldkörtelcancer dvs jag har 2 tumörer i ena halvan av körteln (den består av 2 halvor). Man kan inte svara på om de är elakartade utan att operera bort dom (för analys) å då tar man bort halva sköldkörteln. De kan vara godartade å har jag tur är de just det! Så nu väntar jag på op!

Ja, så eg har det sista halvåret mest bestått av väntan som ännu inte är över. Kanske kan det vara iaf en del av Limbo-tillståndet? (jag tror det även om det inte är hela förklaringen)

Jaja, som honey brukar säga -"vad är en bal på slottet"

17 kommentarer:

Kaffe och Mazarin sa...

Jobbigt med väntan.Jag håller tummar och tår för godartad.:) Ha en skön dag!Kramiz

Sabina sa...

BästasteMammanivärlden det känns skönt att du skrivit detta inlägg själv. Har ju velat lätta på mitt tyngdahjärta ett tag nu. Gör som jag brukar och har stoppat huvudet i sanden efter en helg med totaldepp och MASSOR av tårar. Du vet "jagtarutalltiförskottmetoden". Typiskt mig.

Som du svarade mig i ditt andra inlägg, NEJ DU SKA INTE BLI SJUK, HELL NO!!
Det går inte. Du har 2 barn, snart 4barnbarn, 3 syskon och 1 man SOM ALLA BEHÖVER DIG, PANG!!
För att inte tala om alla vänner och ditt jobb, hur skulle dom klara sig utan dig där?? Ja förutom på fredagar dåra;)

Nää det går fetbort.

Dessutom är du alldeles FÖR UNG. Man ska faaaan i mig inte få cancer när man är 50 och sen få ännu mer cancer när man är 55. Det går oxå FETBORT.

Såatte opererabort dessa fulingar nu. SÅ KLART är dom godartade, sen lever vi lyckliga i alla våra dagar.

Alla måsten lägger vi på hyllan tills vi orkar ta tag i dom igen.

Idag är det bara 8 dagar kvar till Sixnes kommer, shiiiiit eller hur:D

Älskar dig mest i världen <3 <3 <3

Pussa

Vera sa...

Christel, har tänkt så mycket på dig. Jag tycker det är så bra att du skriver om detta. Tror att det kan vara en liten hjälp ur limbon, att få berätta.
Håller så klart alla tummar och tår för att svaren blir lika positiva som du är som människa.
Håller med din lika fina dotter om att detta går FETBORT. Jag säger bara: HELLYES att du tar dig ur det här utan några som helst problem!

Snart kommer Sixnes! YEEEJ!

Kram!

Camilla sa...

Denna eviga väntan! Väntan på besked, väntan på åtgärd, väntan väntan...Tålamodsprövande både för den drabbade och alla runt om:-(
Min pappa har sedan i våras också väntat fram och tillbaka på massa jobbiga besked och det är fruktansvärt att se både han och mamma. Jättestarkt att skriva om det på din blogg, jag känner att jag såklart skulle vilja lätta mitt hjärta på min blogg om pappas tillstånd men det går bara inte...vill inte att de ska läsa om det när de är mitt i den eviga väntan.
Du, detta ska gå bra! Jag håller mina tummar hårt för dig!!1 HÅÅÅÅRT HÅRT HÅRT! Må ditt soliga, varma humör hålla i sig och fortsätta spridas över oss alla.
Stor stor kram till dig!

Fresia sa...

Farmor Agge - tack för tummar och tår. Vi tror på det bästa och så får det bli!
Kramen


Honeybejbi
Ja eg är det ju ingen hemlighet så atte....kan lika bra skriva om det.

Visst är jag rik:) Sååå många barn och barnbarn, det går ju bara FETBORT eller hur:)

Å honey, bästa älskade gumman -klart att mamma ska hänga kvar, så jädra länge det bara går. Måste ju bara få vara med Sixnes också eller hur? Prata, skratta, pussa, söva, krama........allt!!!
Dom säger ju att det vanligaste är att det är godartade tumörer så då litar vi på de. Pang!

Längtar sååå efter Sixnes. Känns som att det är mitt barn också?! Å det är det ju lite grann också eller hur:)
Älskar dig innerligt, för alltid, evigt!
Kärlek <3<3<3


Vera - Kanske har du rätt, kanske är det en väg ut ur Limbon för jag är så trööött på det nu!
Ja, vi får tro på dottern. Eller jag TROR på dotter - detta går FETbort!!
Tack iaf för alla tummar och tår Vera!
Skickar en stor varm kram från mig <3

Fresia sa...

Camilla - ja det är verkligen skitjobbigt att vänta. Det tär nästan mest. När hon sa att de skulle operera så visst, okej, gör det men låt mig fasen inte vänta så länge för man funderar ju, fastnar i ngt negativt tänk som man försiktigt försöker döva...Jobbigt.
Men jag är å andra sidan en positiv person så jag tror att detta går bra. Jag tänker att det helt enkelt inte är möjligt att få TVÅ cancerdiagnoser inom loppet av 4 år!! Då måste man helt enkelt vara en sjujädra envis person som man fasen inte tar död på eller hur:)
Jobbigt för dina föräldrar också, och för dig att se dom. Hoppas de får besked snart på det de väntar på.
Tack för alla tummar och tår rara Camilla å stor kram!!

Malde sa...

Fresia! Håller med Sabina till fullo! Klart du klarar dig. Något alternativ till att du klarar dig finns inte. Basattuvet!

Kramar i massor

Anonym sa...

Håller alla tummar att allt går bra. Håller med Sabina, finns inget annat än godartat. Ta nu hand om dig./Anette

CiCCi sa...

Sabina berättade i fredags och jag har tänkt så mycket på vad jag skulle vilja skriva, men vad skriver man utan att det ska bli blödigt och låta som om allt är påväg åt fel håll. Hatar verkligen cancer. Det kan dra åt helvete ihop med idioter som massmördaren i Norge. Men den här är säkert godartad. Det finns ju inget annat alternativ ju. Förstår att man tappar lusten till en massa saker när man mår dåligt. Så har det varit för mig med även om jag inte har haft det så här, bara brustet hjärta. Fast sen kommer man till en punkt när man bara vill skriva av sig hur man mår. Och få respons från andra. Du är inte ensam i det här. Du är omgiven av massa kärlek och se till å ta emot den. Å allt man inte orkar med just nu kommer tillbaka. Å vad gör det om blommorna vissnar eller bloggen inte skriven i så ofta. Det går å köpa nya å vi är kvar här å väntar på nästa inlägg. Sänder en massa styrkekramar till dig och tänker på dig.

Mamma C sa...

Finns inget värre en att gå och vänta på en massa besked, som man vill ha svar på med en gång när man är där på plats. Det blir så mycket uppförsbacke och det tar enormt mycket båd fysiskt och psykist på en. Men jag sänder en massa kramar till dig och håller mina båda tummar på att allt kommer att gå toppenbra.
Kramis Mamma C

Fresia sa...

Malde -Jag håller också med Sabina, ngt annat finns ju inte på kartan. Livet vore lite för grymt annars kan jag tycka!
Kramen


Anette - Visst är det lite bedrövligt ibland eller hur men tack för alla tummar. Det bara MÅSTE gå bra helt enkelt!! Kramen



Cissi - visst är det svårt, man vet ju inte vad man ska säga ju själv ens en gång. Å ena sidan vill man bara stoppa hv i sanden och låtsas som att det inte existerar, å andra sidan vill man bara skrika ut det, HÖGT, full av frustration!!
Å jag håller med dig, det kan faara åt pipsvängen det här!!!
Ja, jag tappar sugen lite grann och får svårt att göra saker. Cicci- hjärtsmärta är inget lite det heller, det är mkt jobbigt det med!! Det handlar ju oftast också om en stor del av ens liv så atte....
Det känns skönt att ni finns här, läser fortf fastän jag är så uschlig på att skriva. Känns varmt i hjärtat!
Å ja, jag låter blommorna dö. De kan dö istället för mig eller hur?
KRAMAR!!

Mamma C - nej, det är faktiskt jättejobbigt, denna väntan! Jag blir som lite handlingsförlamad å gör bara det jag absolut måste.
men det får väl vara så ett tag kanske...
Tack för tummar å stor kram till dig!!

Bettan sa...

Jag vet inte vad jag ska skriva... Bara kram, kram, kram....
Jag blir så orolig...
Fast så klart blir det bra. Det måste det!! Så mycket KÄRLEK till dig....

UllaMona sa...

Jag håller verkligen tummarna för Dig, jag hoppas av hela mitt hjärta att du får ett svar som som är positivt för dig.
Jag fick också tumör i ena delen av sköldkörteln och fick ta en massa prover och fick vänta och vänta. Halva körteln opererades bort och tumören var godartad, nu äter jag Levaxin och mår bara bra. Läkarna sa till mig att det var mycket ovanligt med elakartade tumörer i sköldkörteln.
Du kommer att bli frisk och kry och njuta av Sixnes och alla de andra barnbarnen.
Jag blir farmor snart, om tre veckor ;-)
Stor kram till Dig.

Fresia sa...

Bettan - Ja, så klart jag blir bra eller hur:)
Jaja, oron gnager, så är det men ibland lyckas jag förtränga det lite. Finns ju mer omedelbara saker att ta hand om, som behöver prias.Å ibland är det bara bra det med. Man hinner inte försjunka i ngt självömkande träsk:)
KRAM


UllaMona - Tack för att du berättade det, känns lättare att veta att det finns folk som haft samma. Jag har ju läst att prognosen är god och det är det vi hoppas på. Men du vet, det finns trots allt en liten svart sak längst in som försöker pressa ner en i träsket av oro och självömkan. Så man får vara lite vaksam helt enkelt.....

Nu har Sixnes blivit en Agnes och allt känns fantastiskt trevligt. Så mysigt för dig att bli farmor snart. Livet är ju underbart i sina stunder!
Varm kram......

Bella sa...

Hejhej! Hittade precis hit, sökte på halva sköldköteln då jag opererade bort halva för 3,5 v sedan pga samma sak som du... Tumören var en follikulär tumör och kunde vara godartad som cancer... Det var en helvetisk väntan! Totalt olidlig och då hade jag ändå krävt ett snabbsvar på Pad pga att vi gått igenom svåra saker i vår familj de senaste åren och totalt vägrade vänta på svar i 3-4 v, totalt oacceptabelt... Fick efter 10 dgr varet att det var ett follikulärt adenom, dvs godartat. Ska hålla tummarna för att ditt också är det! Nu har jag tyvärr hamnat i den svåra situationen att jag efter operationen blev svårt hypotyreos, dvs underfunktion av sköldkörteln så nu är jag helt slut av hormonbrust och hsr för högt blodtryck, knepigt det där... Blev helt chockad när läkaren sa att hon skulle sjukkriva mig i 8 (!!!) veckor... Du får gärna skriva till mig om du undrar över något... Hör av dig här då bara, jag tittar in lite då och då framöver... Kram och lycka till! Bella

Anonym sa...

Hamnade på din sida via Sabina (såklart) vill bara ge dig en kram.
Kram från Carina (Sabinas kompis)

Fresia sa...

Bella
Tack för din kommentar (å välkommen hit förstås).
Känns alltid skönt att få höra om andra som haft samma sak å att det gått bra.
Får besked nu i veckan så det är liter spänt måste jag säga.
Iaf, tack och en varm kram till dig!


Kära Carina
Tack å en varm kram tillbaka till dig!!